Budowa i technika gry

Podstawowy zestaw perkusyjny składa się z bębnów i talerzy.

Bęben wielki to największa część zestawu perkusyjnego, na którym gra się poprzez wykorzystanie pojedynczego lub podwójnego pedału  nożnego. Dzięki naciśnięciu na niego stopą, sprzęgnięty z pedałem bijak wybija się, uderza o bęben i wraca do pozycji wyjściowej. Bęben wielki składa się z korpusu (metalowego lub drewnianego), przedniej i tylnej membrany oraz obręczy je przyciskających,  zestawu śrub, gniazda mocowania statywu oraz nóżek unieruchamiających bęben.

Floor tom, zwany kociołem, to bęben ulokowany na ziemi lub podwieszony na ramie perkusyjnej/statywie. Najczęściej osiąga rozmiary od szesnastu do osiemnastu cali średnicy.

Werbel – bęben mały – to najistotniejszy element perkusji. Wykorzystuje się go do odegrania rytmu utworu. Werbel posiada charakterystyczne brzmienie ze względu na sprężynę rezonującą ulokowaną w dolnej jego części. Tą część modelu nastroić możemy poprzez śruby, których liczba zależna jest od rodzaju kupionego bębna małego. Werbel zbudowany jest z metalowego lub drewnianego korpusu, naciągów dolnych i górnych, obręczy przyciskających membranę, śrub napinających naciągi, wspomnianych sprężyn rezonujących oraz mechanizmu je naciągającego, lugu przymocowującego śruby, a także tłumika górnego naciągu.

Liczba zakupionych tom-tomów jest zależna od preferencji perkusisty. Nastroić możemy je poprzez wykorzystanie śrub. Odpowiednio nastrojone tom-tomy różnią się od siebie kwintą, kwartą i tercją. Zazwyczaj ustawia się je na trójniku, podwiesza na statywach lub też na ramie perkusyjnej.

Ride to talerz o krótkim i wysokim brzmieniu. Brzmienie bella – będącego jego częścią znajdującą się przy otworze – jest głośniejsze od pozostałych elementów talerza.

Hi-haty to równoległe talerze zamontowane na tym samym statywie. Technika gry na hi-hatach polega na wybijaniu rytmu nogą poprzez wykorzystanie dołączonego pedała. Istnieje pięć metod gry na tym elemencie perkusji. Pierwszą z nich jest gra na otwartym hi-hacie, co daje efekt głośnego brzmienia. Na półotwartym dźwięk staje się łagodniejszy, jednak usłyszeć możemy wówczas cichy szelest. Zamknięty talerz powoduje uzyskanie cichego dźwięku, podobny efekt uzyskać możemy podczas graniu nogą z domknięciem talerza. Poprzez granie nogą z otwarciem uzyskujemy głośny i szeleszczący dźwięk, który jednak różni się do efektu otwartego hi-hata.

Crash to talerz używany do podkreślenia rytmu. W zależności od grubości tej części zestawu perkusyjnego – spotkać możemy wymiary od dwunastu do dwudziestu jeden cali – wydają one różnorodne brzmienia – cichsze i wyższe oraz głośniejsze i niższe.

Timbales to bęben pochodzący od tom-tomu charakteryzujący się jednak znacznie wyższym dźwiękiem.

Rototom to bęben o pojedynczym naciągu, pozbawiony korpusu oraz wyposażony w membranę napiętą na metalowej ramie. Stworzony został w latach siedemdziesiątych poprzedniego stulecia przez firmę Remo. W łatwy i szybki sposób nastroić można go do pożądanej wysokości dźwięku poprzez przekręcenie elementu mocującego membranę. Najczęściej wykorzystuje się rototom w muzyce poważnej.

Piccolo to najmniejszy werbel, którego cechą charakterystyczną jest wysoki dźwięk. Piccolo ulokowany jest na statywie/ramie perkusyjnej.

Oktoban osiąga najczęściej sześć cali średnicy, jego głębokość jest różna w zależności od rodzaju i producenta.

Membranę bębna stanowi naciąg wykonywany najczęściej z tworzywa sztucznego lub skóry. Znajduje się po obu stronach bębna, umocowany do niego poprzez wykorzystanie obręczy skręcanych śrubami. Śruby te pełnią również główną rolę w strojeniu instrumentu.

Splash to cienki talerz o krótkim brzmieniu. Zamontować go można w zestawie perkusyjnym w dowolny sposób (po obu stronach).

Talerz crash-ride łączy obydwa wspomniane wyżej talerze uzyskując tym samym pośrednie brzmienie.

China to jedyny w zestawie perkusyjnym talerz o wklęsłej budowie. Jego brzmienie oraz sposób zamontowania różni się w zależności od preferencji muzycznych perkusisty. China o najmniejszym rozmiarze służyć może do wygrywania rytmu na przemian z hi-hatem i ridem.

Stax łączy w sobie różnej wielkości crashe oraz china.

Wymienione części podstawowego zestawu perkusyjnego wzbogacić można o różnorodne bębne, talerzy czy inne akcesoria mające na celu urozmaicenie brzmienia naszego instrumentu. Wirtuozi perkusji dodawali do swoich zestawów nawet kilkadziesiąt bębnów, dzwonków, czy gongów, co czyniło ich brzmienie unikalnym. Rozbudowa standardowego zestawu polega na dodaniu do niego podwójnego pedału lub bębnów basowych z oddzielnym pedałem; zwiększeniu ilości tom-tomów, hi-hatów, a także dodanie anielskich dzwonów czy bongosów. Do tego istnieje możliwość wzbogacenia zestawu perkusyjnego o dodatkowe talerze i elektroniczne pady/triggery z modułem elektronicznym.